Stresshantering

Stresshantering

Att uppleva stress är en del av livet och vi blir alla stressade någon gång. Stress känner vi ofta när det krävs något extra av oss, eller när vi ställer för höga förväntningar och krav på oss själva. Stress kan skada våra kroppar och ge oss sjukdomar. Det är därför viktigt med vila och återhämtning.

Vad är stresshantering?

Stresshantering är en del av det som vi kallar mindfulness, att vara här och nu. Förr i tiden var stressreaktionen nödvändig. Men i dag, i det moderna samhället behöver vi sällan kämpa rent fysiskt för att överleva. Ändå händer det ungefär samma saker i vår kropp oavsett om vi upplever ett verkligt hot, eller om vi håller på att missa bussen och springer ikapp den. Stressreaktionen startar även vid psykiska ansträngningar som när du till exempel blir arg på någon eller något, eller känner att du har för mycket att göra. Samma sak händer när vi inte har något att göra – till exempel arbetslöshet. Jämnvikten av vila och aktivitet är då i obalans.

stresshantering
stresshantering

Vanliga symptom på stress:

  • Du har sovit mycket och länge flera nätter i rad, men vaknar trött
  • Du har svårt att somna, vaknar tidigt, kan inte somna om
  • Du har svårt att varva ner och koppla av
  • Du känner dig nedstämd, orolig och likgiltig för vad som händer omkring dig
  • Du har koncentrationssvårigheter
  • Du har dåligt minne
  • Du känner av ångest
  • Du fastnar i negativa tankar
  • Du blir lättirriterad och otålig över småsaker
  • Du får magont, spänningshuvudvärk eller hjärtklappning
  • Du känner dig spänd, stel och får värk i kroppen
  • Du undviker sociala kontakter, orkar inte träffa andra och umgås
  • Du har tappat lusten för sex
  • Du upplever att tiden inte räcker till och höjer därför tempot ytterligare
  • Du väljer bort vila, fritidsaktiviteter, nöjen och kontakt med släkt och vänner på grund av tidsbrist
  • Du behöver alkohol, nikotin, koffein eller sömnmedel för att orka med vardagen, eller tar till fett, socker, alkohol eller nikotin som en tröst

För vem?

Stresshantering är för alla som upplevt och känner stress. För dig som varit eller är på väg in i en utbrändhet eller utmattningsdepression. För dig som vill lära dig hantera stress och undvika sjukdomar som tex. hjärtinfarkt, fibromyalgi, eller utmattningssyndrom. Varför inte ta vara på och nyttja ditt friskvårdsbidrag!  

Hur gör man?

Att skapa nya vanor och bryta gammalt mönster kräver tålamod och tar tid. Hos mig på Push hittar du flera olika metoder inom stresshantering. Jag erbjuder bland annat frukost och lunchpass i mindre grupper för att skapa trygghet. Passen innehåller Qigong -qiandning tillsammans med mindfulnessmeditation. Det finns även en 10 veckors kurs, Balans och Harmoni i mindre grupp (eller på egen hand), med hemmasjälvövningar och där vi ses en gång i veckan och tränar tillsammans.

Resultat

Du lär känna din kropp och lär dig lyssna inåt. Du återfår din energi och livsglädje samtidigt som du lär dig att bättre hantera din stress. Du hjälper också din kropp till återhämtning, läkning och uppbyggnad. Du blir mer närvarande i nuet.  

Som diplomerad stresscoach erbjuder jag stresshantering i form av Qigong, mindfulness och meditation. Push erbjuder både kurser och frukost- och lunchpass. Vad passar dig bäst? Läs gärna mer om mina tjänster