Qigong

Qigong

Koordinera och balansera din kropp och själ med Qigong

qigong

Vad är Qigong?

Qigong består av mental koncentration, enkla rörelser och andning för att bland annat förbättra cirkulationen av energi i kroppen. Metoden härstammar från Kina och är en av fem huvudmetoder inom traditionell kinesisk medicin, med syfte att förebygga samt behandla sjukdomar. 

Qigong
För vem?

Qigong är för alla. Metoden används ofta inom återhämtning och rehabilitering. Den är väl beprövad med mycket goda resultat till inre balans, läkande och välmående. Rörelserna utförs stående. Har man problem med att stå, fungerar det bra att sitta ned på en stol/pall. Inga förkunskaper behövs.

Qigong
Resultat?

Alla som börjar med qigong frågar oftast vad man kommer att uppnå med träningen. Denna fråga har flera svar eftersom det är många funktioner som påverkas, både fysiskt, mentalt och andligt. Resultatet beror givetvis på varje individs förutsättningar samt hur mycket tid man lägger ner på att träna. Qigong har flera fördelar. Bland annat motverkar det stress, spänningar och värk. Det ökar även din rörlighet, kroppsmedvetenhet, energi och uthållighet. Det handlar om att koordinera och balansera
din kropp och själ.

10 veckors kurs – Inre balans och harmoni (Grupp)

Om kursen

Har du tänkt på att vi äter, bor och har det allmänt bättre än många andra människor under historiens gång, ändå har själva framgången gett oss sämre hälsa och gjort oss mer stressade än någonsin. Qigong tillsammans med andningens unika kombination av övningar för både din kropp, själ och inre organ är det perfekta botemedlet mot livets stress, obalans och spänningar.  

Med små steg lär du dig att undan för undan lita på och följa din egen inre röst, ditt sanna jag. På det viset kommer du att börja öppna stängda dörrar och kan möta livet som faktiskt är, helt fantastiskt!

Qigong och Mindfulness

Tillsammans med Qiandningen och dess rörelser lägger vi till Mindfulness i form av Zenmeditation. Avsikten och syftet med medveten närvaro är att öka vår medvetenhet om vad som pågår inuti oss själva och i vår omvärld. Träningen i medveten närvaro här och nu, handlar inte om att komma någonstans, utan bli medveten om var du är, här och nu och tillåta dig vara som du är. Kanske har du som jag någon gång upplevt en liknande situation som tex ha kört en bil från en plats till en annan, utan att ha varit närvarande eller medveten om allt som skett under resan. Ett annat sätt att uttrycka det på är att säga att vi lever med autopiloten påslagen. Autopiloten gör ofta saker på rutin där vi inte är medvetna om vårt agerande.

Kursupplägg

Vi kommer att mötas vid totalt elva tillfällen. Vid vårt första möte får du all information och material inför kommande tio veckor. Varje vecka fokuserar vi på ett element av qigongen och en uppgift av Mindfullness. Lite beroende av väder och vind kommer vi att vara både utomhus och inomhus vid dessa tillfällen. Visst material består av Mp3filer, vilket kommer att mejlas ut. Emellan träningarna tränar du på egen hand hemma tills vi ses igen kommande vecka. Inga förkunskaper behövs.

Om Mindfulness

Boosta dagen med ett frukost eller lunchpass – Qigong och Mindfulness

qigong

Frukostpass Qigong / Mindfulness

Tillsammans börjar vi dagen med Qigong och Qi-andning. Qi- andning består av enkla lugna rörelser och andningsövningar som stimulerar våra inre organ och känslor samt fyller på med livsenergi.
När din livsenergi kan flöda fritt har du lagt en god grund till själslig, fysisk och mental hälsa samt styrka. Efter ca 30 minuter rundar vi av med en för dagen kortare anpassad mindfulnessmeditation. Därefter avslutar vi gemensamt med en enklare frukost bestående av te, kaffe och nybakat bröd innan vi tar oss an dagen med förnyade
krafter och stärkt energi.
Inga förkunskaper behövs.

mindfulness

Lunchpass Qigong / Mindfulness

Tillsammans tar vi en paus mitt på dagen, andas in och fyller på vår inre kraft och energi med Qigong och Qi-andning. Qi- andning består av enkla lugna rörelser och andningsövningar som stimulerar våra inre organ och känslor samt fyller på med livsenergi. När din livsenergi kan flöda fritt har du lagt en god grund till själslig, fysisk och mental hälsa samt styrka. Efter ca 30 minuter rundar vi av med en för dagen kortare anpassad mindfulnessmeditation. Därefter, för de som önskar, avslutar vi med en enklare sopplunch och nybakat bröd innan vi återgår till vardagens alla göromål med förnyade krafter och stärkt energi.
Inga förkunskaper behövs.